Twój lot się nie odbył lub odbył się, ale z kilkugodzinnym opóźnieniem? Pamiętaj, że przysługuje Ci odszkodowanie za opóźniony lot. Wiele osób wciąż jeszcze zapomina o tym, że takie odszkodowanie, to jedno z podstawowych praw, które przysługuje każdemu pasażerowi. Nie bój się, że linia lotnicza to gigant, z którym w starciu nie masz szans! Kwestię odszkodowań dla pasażerów za opóźnione loty regulują konkretne przepisy prawne. Wystarczy, że złożysz reklamację na lot, który się opóźnił. Nie wiesz jak to zrobić? Nie szkodzi! Nasz poradnik przeprowadzi Cię przez tę procedurę krok po kroku.
Dowiesz się między innymi tego, w jakim przypadku przysługuje odszkodowanie za opóźniony lot, kto się kwalifikuje do otrzymania odszkodowania za opóźniony lot, w jaki sposób zgłosić reklamację oraz co zrobić, gdy przewoźnik mimo złożonej reklamacji uważa, że takie odszkodowanie nie przysługuje pasażerowi. Bądź klientem świadomym swoich praw – jeżeli tylko przysługuje Ci odszkodowanie za opóźniony lot, to dołóż wszelkich starań, aby otrzymać należne pieniądze.
Krok 1 – zapoznaj się z aktami prawnymi dotyczącymi zasad przyznawania odszkodowania za opóźniony lot
To pierwszy krok, który warto wykonać. Skutecznie działać możesz jedynie wówczas, gdy doskonale znasz swoje prawa. Jak je poznać? Otóż najlepiej jest się dokładnie zapoznać z aktami prawnymi regulującymi kwestię wypłaty odszkodowań dla pasażerów linii lotniczych, których loty zostały opóźnione lub odwołane. Naczelnym dokumentem w tym zakresie jest Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego o sygnaturze NR 261/2004. To na ich podstawie ustanowiono przepisy obejmujące wszystkie kraje należące do Wspólnoty Europejskiej. Niezależnie od tego, czy startujesz z Polski, czy z Brukseli – gdy Twój lot będzie sporo opóźniony, to masz prawo ubiegać się o odszkodowanie.
Nie będzie ono jednak wypłacone z automatu. Każdy, kto chce otrzymać odszkodowanie za opóźniony lot, musi złożyć stosowne odwołanie do linii lotniczych obsługujących konkretny lot. Nie ma co liczyć na euforię i błyskawiczną wypłatę od linii lotniczych. Bardzo często zdarzają się bowiem przypadki, w których przewoźnik stara się udowodnić, że pasażerowi odszkodowanie się nie należy. W przypadku, gdy linia lotnicza wyda odmowę wypłaty odszkodowania, trzeba złożyć odwołanie. Jeżeli i to okaże się działaniem, które nie przyniesie zamierzonego skutku, wówczas nie pozostaje nic innego, jak wkroczenie na drogę sądową.
Krok 2 – upewnij się, że zaistniały przesłanki do tego, abyś mógł ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot
Warto zdawać sobie sprawę z tego, że odszkodowanie za opóźniony lot przysługuje tylko w określonych okolicznościach. W przypadku, gdy Twój lot będzie opóźniony o kilka czy kilkanaście minut, wówczas nie masz co liczyć, że Twój budżet będzie zasilony dodatkowymi środkami finansowymi. Nawet jeżeli w takim przypadku złożysz reklamację, to nie ma najmniejszych szans na to, że zostanie ona rozpatrzona z pozytywnym skutkiem.
- Nie masz co liczyć na to, że otrzymasz odszkodowanie za odwołany lot, wówczas gdy zostałeś poinformowany przez przewoźnika, to tym, że Twój lot zostanie odwołany w terminie 14 dni przed planowanym odlotem. Podobnie, nie otrzymasz odszkodowania, jeżeli otrzymałeś takie powiadomienie 14 – 7 dni przed planowanym odlotem, jednak w takim przypadku, przewoźnik zaproponował alternatywne rozwiązanie. Swoimi parametrami musi ono jednak być zbliżone do planu pierwotnego. Nowy lot nie może się zaczynać wcześniej niż dwie godziny przed pierwotnym i kończyć nie później niż cztery godziny od zakładanego czasu przylotu.
- W przypadku, gdy o odwołaniu lotu dowiesz się na mniej niż 7 dni przed planowaną podróżą, również nie zawsze będzie Ci przysługiwało odszkodowanie. Pieniędzy nie zobaczysz na oczy, jeżeli dostałeś od przewoźnika propozycję rozwiązania alternatywnego. W tym przypadku godziny są jeszcze bardziej restrykcyjne. Jeżeli dowiedziałeś się o odwołaniu lotu na kilka dni przed planowaną podróżą, to przewoźnik może Ci zaproponować nowy lot, jednak samolot musi startować maksymalnie godzinę wcześniej, niż zakładał pierwotny plan podróży i nie może dotrzeć do miejsca docelowego później niż dwie godziny od wcześniejszych założeń. Jeżeli zostanie przekroczony optymalny czas, wówczas odszkodowanie będzie Ci się należało.
- Odszkodowanie za opóźniony lot przysługiwać Ci będzie, jeżeli Twój zaplanowany lot będzie opóźniony o ponad 3 godziny (liczone od planowanej godziny lądowania). Co to oznacza w praktyce? Jeżeli lecisz na wakacje i Twój samolot wystartuje z półgodzinnym opóźnieniem, to na otrzymanie odszkodowania za opóźniony lot nie masz najmniejszych szans. Natomiast jeżeli na miejsce docelowe dotrzesz 4 godziny po planowanym czasie przylotu, wówczas jak najbardziej możesz starać się o odszkodowanie za opóźniony lot.
Warto wspomnieć jeszcze o tym, ile wynosi odszkodowanie za opóźniony lot. Kwoty odszkodowania zależne są od długości trasy, na jakiej odbywało się połączenie lotnicze. Im większa odległość, tym większe odszkodowanie będzie przysługiwało pasażerom, których loty były opóźnione. Minimalna kwota odszkodowania wynosi 200 euro, natomiast maksymalna to 650 euro.
Krok 3 – odszkodowanie, nocleg czy posiłek – zawsze zbieraj paragony!
Wielu pasażerów zastanawia się nad tym, czy odszkodowanie za opóźniony lot to jedyna forma ubiegania się o zwrot wydanych pieniędzy. Warto pamiętać także o tym, że w przypadku, gdy opóźnienie lotu wzrośnie do ponad pięciu godzin, to w takim przypadku każdy z pasażerów może się starać o zwrot kosztów zakupu biletu. To jeszcze nie wszystko – jeżeli ze względu na znaczne opóźnienie lotu będziesz zmuszony wynająć pokój, aby przeczekać noc i polecieć następnego dnia, to w takiej sytuacji należy Ci się też zwrot kosztów za nocleg, a także gwarantowany transport pomiędzy miejscem noclegowym a lotniskiem. Kolejny obowiązek przewoźnika w przypadku opóźnienia lotu to zabezpieczenie dla podróżnych posiłków i napojów. Pamiętaj o tym, aby zbierać paragony – będą pomocne w reklamacji!
Krok 4 – zgłoś reklamację – uzyskaj odszkodowanie za opóźniony lot
Jeżeli chcesz otrzymać odszkodowanie, to musisz zgłosić na stronie przewoźnika reklamację na opóźniony lot. Możesz to zrobić samodzielnie lub możesz też skorzystać z oferty doświadczonych firm, które całą procedurę znają na pamięć. To, które rozwiązanie wybierzesz, zależy już tylko od Ciebie. Jedno jest ważne – bądź świadomy swoich praw i gdy tylko Twój lot się znacznie opóźni, to występuj z wnioskiem o odszkodowanie za opóźniony lot!